Na czym polega regeneracja półosi napędowych?

Półoś napędowa jest jednym z najważniejszych elementów całego układu napędowego, który przenosi moment obrotowy z dyferencjału na koła pojazdu. Każda półoś składa się z dwóch przegubów oraz wałka napędowego, dlatego mamy do czynienia z kilkoma elementami, które mogą ulegać awariom. Zwłaszcza uszkodzenia przegubów wpływają na szybsze zużycie półosi. W tym przypadku zdecydowanie warto wybrać regenerację półosi napędowych. Na czym dokładnie polega regeneracja tego elementu i czy warto?

Z czego dokładnie zbudowana jest półoś napędowa?

Każda z półosi zbudowana jest ze sztywnego wałka, który zakończony jest z dwóch stron przegubami. Przeguby stanowią zatem część półosi. W pojazdach z napędem na przód znajduje się przegub wewnętrzny od strony skrzyni biegów, a przy piaście koła spotkamy przegub zewnętrzny. Taka konstrukcja półosi poddana jest duży skrętom, dlatego przegub wewnętrzny ma przesuwne połączenie. Pozwala to na ruch przy małym kącie załamania, a przy piaście koła przegub zewnętrzny umożliwia skręt kół.

Przyczyny i objawy uszkodzeń półosi napędowych

Półosie napędowe przystosowane są do pracy w trudnych warunkach, dlatego najczęściej w wyniku nieprawidłowej eksploatacji może dojść do uszkodzeń właśnie tego elementu. Do elementów, które psują się najczęściej, możemy zaliczyć przede wszystkim przeguby zewnętrzne. Co zatem szkodzi półosiom napędowym?

  • Gwałtowne ruszanie na skręconych kołach.
  • Duże obciążenie auta (również na skręconych kołach).
  • Źle rozmieszczony ładunek w pojeździe
  • Przyspieszenie w niekontrolowany sposób.
  • Zanieczyszczenia (niedokładnie osłonięty przegub jest wrażliwy na brud i zanieczyszczenia fizyczne oraz chemiczne).

Uszkodzenia przegubu półosi nie należą do trudnych w zdiagnozowaniu, dlatego podczas serwisowania czy przeglądu wszelkie usterki powinny być szybko wykryte. Najczęściej podczas skręcania kół słychać metaliczny stukot z przodu pojazdu. Objawami uszkodzenia przegubów lub półosi oprócz metalicznego stukotu to również zgrzyt i drgania podczas skręcania kół oraz charakterystyczne wibracje w trakcie ruszania.

Najczęstsze usterki półosi napędowych

Usterki związane z półosią napędową związane są najczęściej z uszkodzeniem przegubów w wyniku zanieczyszczenia. Ponadto możemy spodziewać się pęknięcia lub rozszczelnienia gumowych osłon, a także zniszczenia łożysk przegubów. Akurat ostatni z elementów narażony jest na nieustanną pracę i napięcia. Do pozostałych usterek można zaliczyć również wygięcia półosi. Pojawia się ona w wyniku źle ułożonego ładunku lub zbyt dużego obciążenia pojazdu.

Na czym polega regeneracja półosi?

W przypadku usterek półosi napędowych najlepiej będzie poddać element regeneracji, dzięki czemu nie stracimy dużej ilości pieniędzy. Na czym dokładnie polega ta czynność? Na początku demontuje się wszystkie elementy i diagnozuje usterkę. Po dokonaniu testów i sprawdzeniu, czy element nadaje się do regeneracji, wymienia się części eksploatacyjne. Każda z zużytych części wymieniona zostaje na nową (w tym np. przeguby zewnętrzne czy gumowe osłony). Następnie sprawdzane zostaje wygięcie półosi poprzez badanie odpowiednim urządzeniem. Prostowanie półosi jest kolejnym punktem procesu regeneracji, jeśli oś zostanie prawidłowo wygięta. Końcowy etap regeneracji polega na montowaniu całego elementu i sprawdzenia działania półosi.

źródło zdjęcia: freepik.com

One thought on “Na czym polega regeneracja półosi napędowych?

  1. Mam Renault Kangoo z 2000 roku. 1,4 benzyna. Nastąpił wyciek płynu wspomagania z lewej półosi, gdy leżałem w szpitalu i samochód stał 4 miesiące na parkingu. Mechanik powiedział, że niezbędna jest regeneracja lewej półosi. Ja się pytam, dlaczego regeneracja, która kosztuje prawie 1000 zł, skoro półoś nowa na allegro kosztuje tylko 250 zł. Czy nie prościej i szybciej wymienić półoś na nową, co zminimalizuje koszt naprawy i czas oczekiwania?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *