Warsztaty samochodowe będące zbieraniną przypadkowo zdobytych narzędzi i urządzeń już odeszły do lamusa, a przynajmniej mam taką nadzieję, bo ja z takiego nie chciałbym korzystać. Jednak czy właściciele nowoczesnych warsztatów wykorzystują potencjał tkwiący obecnie w ofercie sprzętu warsztatowego?
Podstawowe narzędzia
Jeżeli chodzi o wyposażenie warsztatów w nowoczesne narzędzia, to już ich właściciele nie mają z tym problemu, są na rynku dostępne zarówno tańsze (trochę słabsze, ale wciąż wystarczające), jak i drogie zestawy niezbędnych narzędzi dostosowane do potrzeb i specjalizacji danego mechanika. Dobierane pod kątem naprawianych marek, czy podzespołów, które najczęściej będą obsługiwane, lub usług takich jak wymiana płynów czy konserwacja klimatyzacji.
Kolejnym niezbędnym wyposażeniem warsztatu jest kanał lub podnośnik słupowy, a najlepiej jedno i drugie. Możliwość swobodnego dostępu do spodu auta jest koniecznością i z tym nikt nie dyskutuje. Są jednak stałe elementy warsztatu, o których trochę się zapomina lub wiedza o nich jest znikoma, a mogą zdecydowanie ułatwić i przyspieszyć pracę mechanikowi.
Zamiast siły rąk maszyna
W warsztacie samochodowym często występuje konieczność podniesienia jakichś ciężkich elementów. Wiele razy byłem świadkiem, gdy kilku silnych chłopów przy pomocy rurki i pasów z mozołem się z nimi siłowało. A przecież niezależnie od tego, czy potrzebujemy wyjąć z samochodu silnik, czy skrzynię biegów w tej pracy niezastąpione będą wciągniki. Taka wciągarka elektryczna umożliwia nie tylko unoszenie ciężkich elementów, ale także przemieszczanie ich po torze jezdnym wzdłuż podwieszonej belki, prostej lub wygiętej, więc możemy swobodnie przenieść podniesiony element na stanowisko pracy, gdzie będzie wykonywana przy nim praca.
Pracuj optymalnie
Kolejnym zaniedbywanym elementem są stanowiska pracy, zazwyczaj jest to jakiś zrobiony własnoręcznie bądź zaadoptowany ze zlikwidowanej fabryki stół warsztatowy. Jednak by móc pracować ergonomiczne i sprawnie przydadzą się tu podnośniki nożycowe potocznie dźwigniki. Są to urządzenia unoszące najczęściej stosowane do ułatwiania załadunku i rozładunku towarów z samochodu, jednak ich konstrukcja oraz parametry umożliwiają stosowanie tego rozwiązania jako stołów warsztatowych. Dzięki precyzyjnej płynnej regulacji wysokości umożliwiają one błyskawiczne dostosowanie jej do obecnych warunków pracy, a zatem swobodną naprawę czy manipulacje długimi narzędziami. Jest to szczególnie przydatne podczas pracy przy dużych i ciężkich silnikach, gdy inna wysokość jest potrzebna, by swobodnie naprawić głowicę, a inna, by dostać się do wału korbowego.
Wygląd ma znaczenie
Niezależnie od wygody i ergonomii ważny jest też wygląd warsztatu. Obecnie, gdy coraz częściej ich klientami są dobrze ubrani i wykształceni właściciele drogich samochodów, nie wystarczy powieszenie na ścianie kalendarza z nagą dziewczyną i zapewnienie, że „będzie Pan zadowolony”. Teraz warsztat musi budzić zaufanie klienta. Poza oczywistą strefą przyjęć, gdzie już standardem jest kawa, herbata i wygodne fotele, czasem trzeba wpuścić klienta na warsztat, by mu pokazać usterkę, która została wykryta. W tym przypadku, poza robiącymi dobre wrażenie czystymi i sprawnymi narzędziami i urządzeniami warto postawić nacisk na elementy pozwalające zachować czystość pojazdu.
Wszelki maty zabezpieczające na karoserię, na siedzenia, jednorazowe nakładki na kierownicę i papierowe dywaniki, oraz czyste i schludne kombinezony pracowników robią dobre wrażenie i pozwalają zyskać stałego klienta, a nawet klienta, który będzie nas polecał znajomym.