Przegląd samochodu to regularne badanie stanu technicznego pojazdu przeprowadzane przez uprawnionego diagnostę. Celem przeglądu jest zapewnienie, że samochód spełnia wymagania bezpieczeństwa i emisji spalin. Badanie przeprowadza się również w celu wykrycia ewentualnych awarii.
Przegląd samochodu jest kluczowym elementem dbania o bezpieczeństwo na drodze oraz o sprawność pojazdu. Regularne badania pomagają w wykrywaniu problemów na wczesnym etapie, co może zapobiec poważniejszym awariom i kosztownym naprawom w przyszłości.
Co podlega kontroli podczas przeglądu samochodu?
Podczas przeglądu technicznego w Twoim samochodzie kontrolowane są aspekty mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa, sprawności oraz zgodności z normami ekologicznymi. Dzięki temu masz pewność, że Twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Jakie dokładnie elementy podlegają kontroli?
- Kontrola bezpieczeństwa– układ hamulcowy
Sprawdzanie skuteczności hamulców, stanu tarcz i klocków hamulcowych oraz poziomu płynu hamulcowego.
- oświetlenie
Kontrola działania świateł przednich, tylnych i kierunkowskazów oraz stanu reflektorów.
- zawieszenie i układ kierowniczy
Sprawdzanie stanu amortyzatorów, sprężyn, układu kierowniczego i jego luzów.
- opony
Ocena stanu ogumienia, głębokości bieżnika i równomiernego zużycia.
- Kontrola emisji spalin- system wydechowy
Sprawdzanie stanu tłumików i innych elementów układu wydechowego.
- kontrola emisji
Pomiar emisji spalin w celu upewnienia się, że pojazd spełnia normy ekologiczne.
- Kontrola układów pojazdu– silnik
Kontrola poziomu oleju, stan filtrów i węży oraz ogólnego stanu silnika.
- układ chłodzenia
Sprawdzanie poziomu płynu chłodzącego i stanu układu chłodzenia.
- płyny eksploatacyjne
Sprawdzanie poziomu oleju silnikowego i płynu hamulcowego.
- Kontrola stanu karoserii– rama i nadwozie
Sprawdzanie stanu ramy, nadwozia oraz obecności rdzy i uszkodzeń mechanicznych.
Pamiętaj, że obowiązkiem każdego właściciela pojazdu oprócz terminowego przeprowadzania przeglądów technicznych jest także zakup ubezpieczenia OC. Więcej na temat obowiązkowej ochrony przeczytasz na https://mubi.pl/ubezpieczenie-samochodu/.
Jak często należy wykonywać przegląd techniczny?
Częstotliwość wykonywania przeglądów technicznych samochodu zależy od przepisów prawa w danym kraju oraz od rodzaju pojazdu i jego wieku. Jak to wygląda według polskich przepisów?
1. Samochody osobowe, ciężarowe o masie do 3,5 t, motocykle o masie do 3,5 t i przyczepy
Pierwszy przegląd techniczny swojego samochodu musisz wykonać przed upływem 3 lat od daty pierwszej rejestracji. Drugi przegląd Twój pojazd musi przejść po 2 latach, a kolejne badania już co roku.
2. Motorowery, ciągniki i przyczepy rolnicze
Pierwszy przegląd techniczny wymagany jest przed upływem 3 lat od daty pierwszej rejestracji, a każde kolejne badanie musisz wykonywać co 2 lata.
3. Pojazdy zabytkowe i przyczepy lekkie
Badanie techniczne w przypadku tych pojazdów wymagane jest tylko raz – przed rejestracją. Chyba że pojazd zostanie skierowany na dodatkowy przegląd lub służy do zarobkowego transportu.
W większości przypadków przegląd techniczny powinieneś wykonywać co rok. W każdym roku Twoim obowiązkiem jest także zakup ubezpieczenia OC. Również co roku wymagany jest zakup ubezpieczenia OC. Tanią polisę i ciekawe oferty ochrony dodatkowej znajdziesz za pomocą porównywarki Mubi.
Gdzie wykonać przegląd?
W Polsce przegląd techniczny można przeprowadzić w stacjach kontroli pojazdów (SKP), które są zatwierdzone przez Centralny Rejestr Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Znajdują się w większości miast i w mniejszych miejscowościach. Wybór odpowiedniego miejsca na przegląd techniczny zależy od Twoich preferencji oraz od tego, gdzie mieszkasz.
Wiele stacji posiada swoje strony internetowe lub profile w mediach społecznościowych, gdzie możesz sprawdzić godziny otwarcia, lokalizację i ewentualnie umówić się na wizytę.
Stacje kontroli pojazdów dzielą się na podstawowe i okręgowe. Podstawowe wykonują badania techniczne wyłącznie dla pojazdów o masie całkowitej do 3,5 t, a okręgowe weryfikują wszystkie pojazdy.
UWAGA!
Wyjątek w tej sytuacji stanowią pojazdy o masie poniżej 3,5 t, które są po wypadku, są zarejestrowane po raz pierwszy za granicą, w których dokonano zmian konstrukcyjnych lub są przeznaczone do przewozu materiałów niebezpiecznych. Takie pojazdy muszą przejść badanie techniczne wykonane przez okręgową stację kontroli pojazdów.
Każda podstawowa stacja kontroli pojazdów jest oznaczona symbolem, który informuje o tym, do przeglądu jakich pojazdów uprawniony jest dany punkt.
- Motocykle i motorowery – AA
- Samochody osobowe – B
- Ciężarówki – C
- Pojazdy o masie powyżej 3,5 t – CC
- Autobusy o masie powyżej 3,5 t – D
- Ciągniki rolnicze – T
- Przyczepy przeznaczone do łączenia z pojazdami silnikowymi, dla których stacja wykonuje badania techniczne – E
Koszt badania technicznego w 2024 roku
Za badanie techniczne swojego samochodu zawsze zapłacisz tyle samo. Nie ważne, na jaką stację kontroli pojazdów się udasz.
Koszt przeglądu:
- samochodu osobowego to 98 zł,
- samochodu specjalnego i ciężarowego do 3,5 t to 98 zł,
- samochodu ciężarowego i specjalnego powyżej 3,5 t to 153 zł,
- autobusu przeznaczonego do przewozu maksymalnie 15 osób z kierowcą to 98 zł,
- motocykla to 62 zł,
- motoroweru to 62 zł,
- ciągnika rolniczego to 62 zł.
*Jeśli pojazd jest zasilany gazem, do powyższych kosztów należy również doliczyć 64 zł za specjalistyczne badanie.
Więcej na temat przeglądu samochodu przeczytasz na https://mubi.pl/poradniki/przeglad-samochodu/.
Co, jeśli samochód nie przejdzie przeglądu?
Jeśli samochód nie przejdzie przeglądu technicznego, oznacza to, że diagnosta zauważył w nim usterki lub nieprawidłowości, które muszą zostać naprawione, zanim pojazd będzie mógł wrócić na drogę. Po dokonaniu napraw, umów się na ponowną wizytę w celu przeprowadzenia przeglądu. Jak wygląda cały proces?
- Po nieudanym przeglądzie otrzymasz raport z wymienionymi usterkami i zaleceniami do naprawy. Dokument ten będzie zawierał szczegółowe informacje o usterkach.
- Po dokonaniu napraw musisz umówić się na ponowny przegląd techniczny, aby potwierdzić, że wszystkie usterki zostały usunięte. Wówczas zapłacisz wyłącznie za ponowne sprawdzenie mechanizmów i podzespołów, w których wykryto usterkę.
Przykładowo za sprawdzenie:
- toksyczności spalin zapłacisz 14 zł,
- działania amortyzatorów jednej osi zapłacisz 14 zł,
- luzów w zawieszeniu zapłacisz 20 zł,
- hamulców zapłacisz 20 zł,
- geometrii kół jednej osi zapłacisz 36 zł.