Opony terenowe zimowe – czy coś takiego istnieje

Czy na oponach terenowych można jeździć zimą? Jaki poziom bezpieczeństwa zapewni opona terenowa zimą? Czy istnieje coś takiego, jak terenowa zimówka? W tym artykule odpowiem na te i inne wątpliwości dotyczące użytkowania pojazdu na oponach terenowych w warunkach zimowych. Zapraszam do lektury.

Opony MT (Mud-Terrain) – przyczepność w warunkach zimowych

Opony terenowe z bieżnikiem typu MT (Mud-Terrain), to najbardziej wszechstronne, klasyczne opony terenowe. Ich konstrukcja, zastosowana mieszanka gumy, dodatkowe wzmocnienia oraz rozkład bloków bieżnika zapewniają bardzo dobrą trakcję terenową. Doskonale poradzą sobie przy pokonywaniu terenów piaszczystych, kamienistych i błotnych. Gwarantują również dobrą trakcję i zabawę w głębokim, kopnym śniegu. Skupmy się teraz na ostatnim elemencie, czyli śniegu. Czy to, że opony MT, dobrze sobie w nim radzą oznacza, że możemy bez ograniczeń stosować je zimą? Niestety NIE.

Opona MT – charakterystyczny bieżnik wyjaśnia wszystkie wątpliwości

Już na pierwszy rzut oka widać, że składa się on z dużych bloków, które dzielą od siebie znaczne odstępy. Taka konstrukcja pozwala oponie „wgryzać” się w teren i jednocześnie skutecznie zabezpiecza przed „zaklejaniem” się opony np. błotem. To właśnie dzięki tym cechom, opona MT nie poddaje się w trakcie pokonywania przeszkód terenowych. Efektywnie oczyszcza się z nadmiaru piachu, błota, śniegu i utrzymuje trakcję. Ale jak to w życiu bywa, coś za coś. Ten charakterystyczny bieżnik, skutecznie zmiejsza powierzchnię styku opony z nawierzchnią asfaltową. Na nawierzchni suchej nie jest to tak odczuwalne (poza zwiększoną głośnością). Niestety na nawierzchni mokrej, pokrytej błotem pośniegowym lub oblodzonej, poziom bezpieczeństwa, związany z trakcją, spada drastycznie.

Czemu zatem, wielu producentów klasyfikuje swoje opony terenowe MT jako całoroczne? Ano kluczowe jest tutaj słowo „terenowe” w nazwie opony. Można je stosować i doskonale się na nich bawić lub pracować przez cały rok, ale……w terenie.

Na drogach asfaltowych, opona MT zapewni akceptowalny poziom bezpieczeństwa latem i na suchej nawierzchni. W niskich temperaturach, przy opadach deszczu lub śniegu, na oblodzonych nawierzchniach, jazda na takich oponach jest po prostu NIEBEZPIECZNA.

Opony AT (All-Terrain) lub RT (Rudged-Terrain) – uniwersalne opony terenowe

Co zatem mają zrobić osoby, którym zależy na zachowaniu, przynajmniej średniej charakterystyki terenowej, ale chcą też użytkować swój pojazd bezpiecznie przez cały rok?

Odpowiedzią producentów na ten dylemat są tzw. opony terenowe uniwersalne z zimowym certyfikatem 3PMSF. W tym segmencie opon znajdziemy:

  • opony AT (All-Terrain) – najbardziej „delikatna” opona terenowa, która poradzi sobie w lekkim terenie i zapewni bezpieczną trakcję w warunkach autostradowych. Głębokość bieżnika takiej opony waha sie w granicach 10-11 mm. Zazwyczaj posiada również wzmocnienia boczne.
  • opony RT (Rudged-Terrain) – tzw. opona terenowa hybrydowa czyli coś pomiędzy AT i MT. Głębokość bieżnika takiej opony wynosi przeciętnie 13 mm. Wzmocnienia boczne są solidniejsze niż w oponie AT. Opona taka radzi sobie w lekkim i średnim terenie. Zachowuje bardzo przyzwoitą trakcję autostradową, również w warunkach zimowych.

Przy zakupie takich opon, należy zwrócić uwagę, czy posiadają zimowy certyfikat 3PMSF. W gronie opon AT i MT występują zarówno opony letnie jak i całoroczne. Co ciekawe, część producentów klasyfikuje swoje opony jako całoroczne, ale posiadają one wyłącznie oznaczenie M+S, które absolutnie nie oznacza, że opona zachowuje bezpieczną trakcje w warunkach zimowych.

Opony terenowe zimą – podsumowanie 

Jeżeli zatem chcecie:

  • użytkować swoją terenówkę bezpiecznie przez cały rok
  • cieszyć się pokonywaniem nawet trudnych przeszkód terenowych
  • zachować „agresywny” wygląd swojego pojazdu (jak przystało na terenówkę)
  • bezpiecznie poruszać się po drogach asfaltowych, nawet w trudnych warunkach zimowych
  • podróżować komfortowo po drogach asfaltowych

najlepszym rozwiązaniem będzie zaopatrzenie się w dwa komplety kół. Jeden z oponami MT, który będziemy stosować typowo pod wyjazdy w teren i drugi zaopatrzony w opony całoroczne AT lub RT z zimowym certyfikatem 3PMSF, do codziennej jazdy. Dodatkowym plusem takiego rozwiązania będzie to, że bieżnik opony MT, nie zniknie nam w oczach, co jest w zasadzie normą, gdy używamy je na asfalcie.
Mam nadzieję, że lektura tego artykułu ułatwi Wam podjęcie decyzji o wyborze opon terenowych do Waszych terenówek. Pamiętajcie, że zawsze na pierwszym miejscu powinno być bezpieczeństwo.
Jeżeli potrzebujecie więcej informacji na temat opon terenowych dostępnych na naszym rynku.

Zapraszam do naszego portalu informacyjnego o oponach terenowych: www.motosolve.pl. Jesteśmy również do Waszej dyspozycji pod numerem telefonu 577771877 oraz adresem mailowym: sklep@oponyoffroad.pl

Życzę niezapomnianych przygód terenowych oraz bezpiecznej jazdy
Sławek Banasiak www.oponyoffroad.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.