Opony terenowe M/T – jak zachowują się na asfalcie

Opona M/T (Mud Terrain) to opona terenowa, bez której nie mamy co liczyć na duże sukcesy, w trakcie wypraw offroadowych. Taka opona, dzięki specyficznej budowie bieżnika, pozwala na pokonanie nawet tych najtrudniejszych przeszkód. W teren jednak trzeba przecież dojechać. Jak zatem zachowuje się taka opona na asfalcie? Czy opona MT jest bezpieczna w takich warunkach?

Opona MT nie uznaje kompromisów

Naturalnym środowiskiem dla opony MT jest teren. To nie jest opona, której konstrukcja zakłada rozwiązania kompromisowe. Osoby szukające takich rozwiązań powinny skupić się na oponach AT lub oponach RT. Skupmy się jednak na pytaniu o bezpieczeństwo opony MT na asfalcie. Odpowiedź na nie sprowadza się na jednej, kluczowej kwestii. Powierzchni styku opony z nawierzchnią asfaltową. Konstrukcja bieżnika opony MT powoduje, że w odróżnieniu od opony szosowej, powierzchnia ta jest znacznie mniejsza. Dobrze to widać na załączonych zdjęciach. Opona terenowa MT posiada wyraźne bloki bieżnika, które są rozdzielone szerokimi przerwami. Taki układ zapewnia dobre „wgryzanie” się opony w grunt oraz zapobiega zaklejaniu się opony np. błotem. Na asfalcie jednak, taka konstrukcja znacznie zmniejsza powierzchnię styku opony z nawierzchnią, co powoduje zmniejszenie przyczepności, w szczególności na nawierzchni mokrej, pokrytej błotem pośniegowym lub oblodzonej. Bieżnik opony MT nie posiada również, charakterystycznych dla opony szosowej, rowków do odprowadzania wody, co powoduje dodatkowe problemy trakcyjne w trakcie opadów.

Czy opona MT jest bezpieczna na asfalcie?

TAK, ale warunkowo. W trakcie niekorzystnych warunków atmosferycznych, użytkownik musi mieć pełną świadomość ograniczeń trakcyjnych takiej opony. Musi przede wszystkim dostosować prędkość do tych warunków. Musi pamiętać, że droga hamowania jest istotnie dłuższa niż dla opon szosowych. Nie może również zapominać, że wyjeżdżając z terenu na asfalt, opona może być oklejona błotem, co dodatkowo może ograniczyć trakcję. Nie należy też zapominać, że szerokie przerwy między blokami bieżnika, mogą powodować klinowanie się w nich całkiem sporych kamieni, co z kolei może zagrozić innym użytkownikom drogi.

Podsumowując należy pamiętać, że:

  • Należy zachować szczególną ostrożność na nawierzchni mokrej lub oblodzonej
  • Przed wyjazdem z terenu na asfalt należy sprawdzić czy opona nie jest nadmiernie oklejona błotem i nie ma w niej zakleszczonych kamieni
  • Należy pamiętać, że droga hamowania jest wydłużona.

Zapraszamy do zapoznania się z oferta opon terenowych w sklepie OponyOffroad.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *